در نوشته وکیل دادگستری زن در تغییر جنسیت از دیدگاه حقوقی میخواهیم در رابطه با مواد قانونی موجود درباره تغییر جنسیت به بحث و بررسی بنشینیم. در همین راستا و به دلیل آن که بتوانیم نکات و مواد قانونی را به طور صحیح برای شما عزیزان بیان کنیم از وکلای پایه یک باتجربه در این زمینه دعوت کرده ایم تا تجربیات و دانش خود را برای ما بیان کنند. در صورتی که پس از مطالعه این نوشته همچنان برخی از سوالات در ذهن شما بدون پاسخ مانده است ، این امکان برای شما عزیزان فراهم شده تا با شماره گیری شماره تماسهای موجود بر روی وب سایت با مشاورین باتجربه ما به بحث و صحبت بپردازید.
کدام افراد میتوانند تغییر جنسیت دهند ؟
طبق نظر وکیل حقوقی تهران افرادی که میتوانند تغییر جنسیت دهند به دو گروه تقسیم بندی شده اند :
- گروه خنثای مشکل یا خنثای بدنی
کسانی که در بدن آنها هم علائم جنسی زن و هم علائم جنسی مرد وجود داشته باشد و یکی از اینها بر دیگری غلبه داشته باشد ، در این گروه قرار میگیرند و مجاز به تغییر جنسیت میباشند .
- خنثای غیر مشکل یا خنثای بدنی
افرادی که عضو جنسی مادرزادی خود را توسط عمل جراحی از بین ببرند و به جنس مخالف تبدیل کنند ، در این دسته بندی قرار میگیرند . این افراد اگر چه با عضو جنسیتی مرد یا زن به دنیا آمده اند اما از نظر روانی تمایلات جنسی جنسیت مقابل را دارند . البته ممکن است این افراد علائم بدنی جنسیتی را نیز به شکل ناقص داشته باشند .
برای دریافت مشاورهی رایگان حضوری با وکلای مجرب مجموعه آسایش گستران میتوانید با ما تماس بگیرید . کافی است نام آسایش گستران را در موتور جستجوی گوگل سرچ کنید .
شمار تغییر جنسیت در ایران
با توجه به آمارهای به دست آمده ، تایلند مقام اول و ایران مقام دوم تغییرجنسیت در جهان را دارند . طبق آمار سازمان پزشکی قانونی هر ساله بیش از 720 هزار نفر در ایران با دریافت گواهی پزشکی قانونی ، تغییر جنسیت میدهند .
تغییر جنسیت از دید فقه
در رابطه با تغییر جنسیت از دید فقها سه نظریه وجود دارد :
- نظریهی مشروعیت مشروط تغییر جنسیت :
” طبق مادۀ ۲۱۵ قانون مدنی مشروعیت هر امری منوط به وجود منفعت مشروع عقلایی است . ” بنابراین تغییرجنسیت زمانی مشروع میباشد که شخص دارای مشکلات جنسی بوده باشد و پزشک ، تغییر جنسیت را برای حل مشکل او پیشنهاد کند .
- نظریهی مشروعیت مطلق تغییر جنسیت :
” براساس اصل حلیت هر کاری حلال است مگر آنکه دلیل صریحی از قرآن و روایات در برابر آن وجود داشته باشد . و در قرآن انجام این کار منع نشده است . ” همچنین طبق قاعدهی فقهی تسلیط ، به همان صورت که هرکسی حق دارد در مال خود هرگونه تصرفی بکند ، به همان شکل هم هرکسی میتواند در بدن خود هرگونه تصرف حلالی نیز بکند . چراکه تغییر جنسیت ، تغییر در ماهیت انسانیت انسان نیست و فقط تغییر در صفت و تکالیف او است .
- نظریه ممنوعیت مطلق تغییر جنسیت :
افرادی که با این نظریه موافق هستند ، معتقدند میبایست برای از بین بردن اعضای بدن حرمت قائل شد و تغییر در خلقت الهی را غیر مجاز میدانند و میگویند که این مسئله با مصلحت عمومیمغایر بوده و منفعت عقلایی مشروع ندارد .
تغییر جنسیت از دید حقوقی
شرایط تغییر جنسیت از دید حقوقی اینگونه بیان شده است :
- شخصی که تقاضای تغییر جنسیت دارد ، میبایستی در هنگتم تقاضا مجرد باشد .
- شخص متقاضی تغییر جنسیت باید بالای 18 سال سن داشته باشد .
- میبایستی ثابت شود که تغییر جنسیت ، فوایدی را برای سلامت جسم و روان شخص به ارمغان میآورد .
- میبایست اثبات شود که فرد متقاضی از مدت زمان طولانی عقیم بوده است و با این وضعیت جسمانی امکان زاد و ولد را ندارد .
- باید اثبات گردد که متقاضی تغییر جنسیت ، از دیر باز دارای تمایلات جنسی جنس مخالف بوده است و به بیانی دیگر ، دارای ماهیت جنسی خنثی یا هردو جنس است .
مرجع رسیدگی به صحت و سقم تغییر جنسیت و شناسایی آن ، دادگستری میباشد و هیات حل اختلاف ثبت احوال دارای صلاحیت برای اینجام این کار نمیباشد .
آثار تغییر جنسیت در نکاح چیست ؟
اگر یکی از زوجین یا هر دوی آنان تغییر جنسیت دهند ، تکلیف نکاح آنها چیست ؟
- تغییر جنسیت یکی از زوجین :
اگر فقط یکی از زوجین تغییر جنسیت دهد ، از زمانی که تغییر جنسیت داده شود ، نکاح باطل است . زیرا بقای ازدواج ممکن نیست و ازدواج مرد با مرد یا زن با زن مشروع نمیباشد .
- تغییر جنسیت زوجین به صورت همزمان :
اگر زن و شوهر همزمان جنسیت خود را تغییر بنمایند دو احتمال برای اینکه ازدواج آنان بر قرار است یا خیر وجود دارد :
- ازدواج آنها کما فی سابق برقرار است . زیرا ” حقیقت ازدواج ، چیزی غیر از اعتبار زوجیّت هر یک نسبت به دیگری نیست . اما از آنجا که هر یک از طرفین ویژگی تکوینی و طبیعی خاصی دارند ، بر هر کدام احکام خاصی مترتب شده است . از این رو وقتی هر دو همزمان تغییر جنسیّت دهند چون بقای زوجیت اعتباری امری ممکن است و دلیلی بر از بین رفتن آن وجود ندارد، مقتضای استصحاب بقای ازدواج آن دو است . “
- ازدواج سابق دیگر اعتباری ندارد و باطل است . زیرا ” در ازدواج علاوه بر نسبت زوجیّت بین طرفین ، چیزی دیگری نیز لازم است و آن اینکه، این مرد ، شوهر باشد برای زنی که همسر اوست که در اصطلاح منطق به آن « نسبت و اضافه غیر متشابهه الاطراف » میگویند . ” همچنین بهتر است مجددا با یکدیگر توافق نمایند تا شرایط ضمن عقد به هیچ یک از طرفین تحمیل نشده باشد .
برای مطالعهی شرایط ضمن عقد میتوانید به سایت آسایش گستران رجوع کنید و اصطلاح شرایط ضمن عقد را جستجو نموده و آن را مطالعه بفرمایید . همچنین میتوانید از مقالات دیگر نیز استفاده نمایید .